-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47725 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا كلمه انّيَ در آية نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّيَ شِئْتُم...;(بقره،223) براي زمان است يا مكان؟ به چه دليل؟

كلمة انّيَ چند معنا دارد:

1. هر گاه، كي (متي) 2. كجا، از كجا (اين، من اين) 3. چگونه (كيف)

در قرآن كريم نيز كلمة انّيَ در معناي متعدد به كار رفته است.

در آية نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّيَ شِئْتُم...(بقره،223) ميان مفسران اختلاف نظر است. برخي كلمة انّيَ را به زمان معنا كردهاند و برخي به مكان.

از آنجا كه اين كلمه مشترك لفظي است ودر مشترك لفظي نياز به قرينه معينه دارد، اگر قرينه وجود داشت معنا مشخص ميشود و گرنه كلام مبهم خواهد بود.

ممكن است گفته شود، چون آية قبل در مورد زمان نزديكي با زنان است (ممنوعيت زمان نزديكي در ايام عادت و جواز آن در غير ايام عادت) اين آيه هم مربوط به زمان است و نيز آيه زن را به كشتزار تشبيه كرده است و كشت تنها از قُبل صورت ميگيرد، اين قرينة دوم ميشود بر اين، مراد زمان است; ولي چون آيه يك حكم فقهي را بيان ميكند، بايدحتماً به روايات مراجعه كرد و آن چه ائمه: در اينباره فرمودهاند، پذيرفت.(ر.ك: قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، ج 1، ص 134، دارالكتب الاسلامية / مجمع البحرين، طريحي، مادة انن / مجمع البيان، ذيل آيه 223 بقره.)

در روايتي امام صادقميفرمايد: اين آيه در طلب فرزند است. و امام باقر7 ميفرمايد: اين آيه در مورد قُبل است.(ر.ك: وسائل الشيعه، شيخ حرعاملي، ج 20، ص 143 و 144، مؤسسة آل البيت / كتاب النكاح، آيت اللّه خويي، ج 1، ص 132، دارالهادي، قم.)

رواياتي هم داريم كه ميگويند وطئ در دُبر جايز است. به سبب تعدد و اختلاف روايات، نظرات فقها نيز متفاوت است.(براي اطلاع از فتاواي مراجع تقليد، ر.ك: توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 276، دفتر انتشارات اسلامي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.